Ethics Education

What is ethics education?

For us, ethics education means developing young people’s ethical awareness and fostering dialogue on values questions. This helps equip them to navigate a changing world and participate actively in shaping its future. 

 

What we do

  • Bildinfo
    © iStock-1339835372
    iStock-1339835372

    Promoting ethics education

    Learning humanistic values should be a core component of children’s education and personality development. We therefore support school projects that nurture the social and ethical competence they need for responsible interaction with one another and their surroundings.

  • iStock-1400277169

    Facilitating values dialogue

    We believe that more communication within and between societies, especially values-oriented communication, is needed to foster mutual understanding and trust. We therefore support institutions and networks that facilitate intercultural and interfaith dialogue.

Responsibility for the future \ © Bild: iStock-1125661260

Our goal

We believe a firm moral compass is a fundamental requirement of good leadership - responsible decision-making demands a fair and principled approach. This is especially important in business and the global economy where higher ethical standards are urgently needed to promote the common good.  

We therefore fund educational initiatives that engage young people with broad ethical questions, intercultural values dialogue and standard-raising in business. We regard Hans Küng’s Global Ethic as a lodestar for our mission.  

Current projects

Förderbereiche

Zielgruppen

Zeitraum

Art der Förderung

Filter zurücksetzenFilter zurücksetzen

SuchenSuchen

Ethische Wertebildungentfernen

15 Treffer

Sortierung: chronologisch \ alphabetisch
  • Ethische Wertebildung

    Design-Thinking in Aktion

    Projektbeschreibung

    „Design-Thinking in Aktion“ ein Workshop-Konzept, das die Schülerinnen und Schüler motiviert und anleitet, umsetzbare Verantwortungsprojekte für ihre Schulgemeinschaft zu entwickeln (wie z.B. eine Sharing-App für Kleidung, ein Bienenhotel für den Schulgarten o.ä.).

    Förderung verantwortungsbewussten Handelns von Schülerinnen und Schülern mithilfe der Methode Design-Thinking und Prototyping

  • Ethische Wertebildung

    Schulpreis „Demokratie und Werte (er)leben!“

    Projektbeschreibung

    Der Schulpreis „Demokratie und Werte (er)leben!“ setzt ein Zeichen für Demokratiebildung und Wertebildung in Schulen. Er zeigt, wie Schulen Demokratie- und Wertebildung in den Mittelpunkt des Schullebens, Lernens und Lehrens stellen und Schule für eine demokratische Zukunft steht!

    Schulwettbewerb zur Förderung von Demokratie- und Wertebildung

  • Ethische Wertebildung

    Junges Führungskolleg an der Thales-Akademie

    Projektbeschreibung

    Verantwortungsvoller Führung gehört die Zukunft: immer mehr Menschen und Organisationen sehnen sich nach Führungskräften, die soziale und ökologische Herausforderungen ernst nehmen. Das kann gelingen, wenn junge Führungskräfte lernen, offen und empathisch zu kommunizieren, Stakeholder in ihre Entscheidungsprozesse einzubeziehen und eine innovative, wertebasierte Vision zu verfolgen. Hierzu befähigt das Junge Führungskolleg.

    Excellenz-Programm für Nachwuchsführungskräfte

  • Ethische Wertebildung

    Schülerwettbewerb Philosophie-Arena 2024

    Projektbeschreibung

    Der Schülerwettbewerb „Philosophie-Arena" möchte Schülerinnen und Schüler aller Jahrgangsstufen und Schularten motivieren, über scheinbar alltägliche Begriffe und philosophische Fragenstellungen differenziert nachzudenken. Im Jahr 2024 geht es um das Thema "Mensch und/oder Maschine". Bewerbungsschluß ist der 13. Oktober 2024.

    Philosophischer Schülerwettbewerb

  • Ethische Wertebildung

    Religiöse Vielfalt und kulturelle Lebenswelten an Schulen gestalten (ReKuLeS)

    Projektbeschreibung

    Die kulturelle und religiöse Heterogenität von Schülern nimmt immer mehr zu. Angesichts dessen fühlen sich viele Lehrkräfte zunehmend unsicher, wie sie mit dieser religiös-kultureller Vielfalt konstruktiv umgehen sollen. Vor diesem Hintergrund hat die Eugen-Biser-Stiftung ein wissenschaftsbasiertes Angebot für weiterführende Schulen und Lehrkräfte zur interreligiösen/interkulturellen Bildung entwickelt.

    Förderung des interkulturellen Dialogs an Schulen

Why is ethics education important?

Karl Schlecht explains what it means to him and why it’s a focus for our foundation. 

Ethics education for me means nurturing the humanistic qualities necessary for ethical action and trust-building through lifelong learning. 

What has inspired your deep engagement with ethics, especially trust? 

I’ve been inspired by the Global Ethic approach and the thinking of Erich Fromm. I’ve also learnt the meaning of trust and (creating) a culture of trust through my lifelong entrepreneurial experience as the founder and owner of Putzmeister, a concrete pump manufacturing firm operating globally. No customer buys a product they don’t trust. 

 

Why is ethics education so important? 

My goal for long-term success is to solidify a trust-based business culture within the company, as well as to recruit staff who act ethically. 

What is the Trust Codex, the Five-Question Test? 

1. Is it true? (Am I honest, do I have moral integrity?)
2. Am I genuine? (Sincere, open and communicative?)
3. Is it fair for all parties? (Decent and just?)
4. Will it promote friendship and goodwill?
5. Will it contribute to the wellbeing of everyone involved?

This builds trust and is, for me, the basis of our foundation’s overarching goal, the promotion of "good leadership," and of my motto, "seeking and promoting goodness itself." 

  • "Ethics education for me means nurturing the humanistic qualities necessary for ethical action and trust-building through lifelong learning."

    Dip.-Ing. Karl Schlecht  
    KSG Founder

     

  • Get your project funded

    Do you have an idea for a project in the field of ethics education or intercultural values dialogue? Learn more about the support we provide.